Sunday, July 15, 2012

Fitrah Manusia

Perjalanan hidup manusia adalah untuk kembali kepada kampung halamannya, di negeri abadi, iaitu syurga.  Matlamat hidup seorang Muslim adalah menjadi seorang yang suci bersih supaya dirinya layak mendiami syurga yang suci bersih.  Suci bersih itu adalah fitrah manusia.  Jadi memahami fitrah manusia menjadi syarat utama bagi para pendidik supaya dapat membangunkan insan yang berjaya di akhirat kelak.  Jika kita tidak memahami fitrah manusia, maka bagaimanakah kita akan memgubati atau mengembalikannya kepada fitrah apabila manusia itu tergelincir dari landasan fitrah.

Wahyu pertama yang diturunkan melalui Nabi Muhammad memberitahu kita bahawa manusia itu adalah ciptaan Allah, bukannya kejadian yang dibentuk oleh proses evolusi.  "Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan.  Mencipta manusia dari segumpal darah.  Bacalah dan sesungguhnya Tuhanmu Amat Pemurah dan mengajarkan dengan perantaraan pen.  Mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya. Tidak, Dan sesungguhnya manusia itu ingkar.  Iaitu mereka yang mereka itu boleh bergantung hanya pada diri mereka sendiri (self-sufficent)."

Dari ayat-ayat al-Qur'an dalam surah al-'Alaq ini, kita dapat menyimpulkan bahawa manusia itu:
  • hamba kepada penciptaNya dan 
  • manusia itu tidak mengetahui 
  • manusia memerlukan kepada Allah sebagai Pengajar
  • manusia itu ingkar
  • manusia fikir bahawa mereka boleh hidup sejahtera tanpa memerlukan Allah
Ayat-ayat ini membuatkan kita berfikir, apakah sebenarnya yang kita tidak tahu?  Orang-orang yang tidak pernah membaca al-Qur'an nampak seperti tahu mengenai fitrah manusia.  Dari pengamatan pancaindera, kita mengetahui bahawa manusia mempunyai dimensi fizikal, dan orang yang tidak membaca al-Qur'an pun boleh membuat konklusi bahawa manusia mempunyai dimensi fizikal.  Manusia juga boleh menbuat rumusan bahawa mereka juga mempunyai dimensi metafizikal, iaitu minda.  Mereka membuat rumusan ini apabila mereka dapat membuat kesimpulan dari gabungan maklumat-maklumat yang ada dalam minda mereka.  Sebagai contoh, manusia boleh merumuskan bahawa nilai 5 itu lebih besar dari nilai 2.

Disebabkan keterujaan dan ketakjuban dengan kemampuan manusia membina tamadun dan teknologi yang hebat-hebat, para penganut modernisme berkata bahawa "human mind is the measure of things" iaitu mereka mengatakan minda manusia itu sendiri sudah cukup untuk memberi kesejahteraan dan keharmonian kepada manusia.  Mereka berpendapat bahawa 'as mankind progresses in time, mind becomes more mature with time.  Therefore, modern man is more matured than ancient man'.  Setelah minda manusia matang, mereka tidak perlukan pergantungan kepada 'supernatural Being' untuk memahami fenomena alam dan pengalaman manusia.  Mereka juga percaya bahawa manusia sekarang lebih baik dari manusia terdahulu termasuk nabi-nabi.  Sebab itu mereka memutuskan sejarah dalam kepercayaan dan hidup mereka.  Mereka berpegang kepada kepercayaan bahawa manusia itu 'self-sifficient' seperti yang Allah sebutkan dalam surah al-'Alaq.

Namun begitu, dari pengamatan dan kajian, ramai juga cendikiawan bukan Muslim merumuskan manusia itu mempunyai satu lagi dimensi, iaitu dimensi metafizikal yang dinamakan ruh.  Dari sudut psikologi, mereka yang mempercayai bahawa manusia itu mempunyai dimensi fizikal dan mental sahaja akan merawat ketidakseimbangan fitrah dengan merawat dimensi mental sahaja dan jika ketidakseimbangan itu datangnya dari masalah fizikal, mereka akan merawat fizikal dan mental.  Jika ini sahaja dimensi yang ada pada manusia, minda sudah cukup untuk memberi jawapan kepeda persoalan hidup manusia.  Bagi yang mempercayai bahawa manusia itu adalah gabungan fizikal, minda dan ruh, maka merawat ketidakseimbangan fitrah perlu kepada merawat semua dimensi manusia.

Tetapi Allah menegaskan bahawa manusia itu makhluk yang tidak tahu.  Apakah yang kita tidak tahu?  Manusia hanya boleh mengetahui sesuatu melalui pengamatan pancaindera sahaja.  Sesuatu yang tidak memberi kesan kepada pancaindera tidak akan dapat diketahui. Tiada manusia dapat mengatakan dengan penuh keyakinan kewujudan alam ghaib.  Tiada manusia dapat membuktikan bagaimana sifat ruh dan apa keperluan ruh manusia supaya ruh ini dapat dibentuk menjadi fitrah.  Maka Allah mengajar alam ghaib dan juga makanan kepada ruh sebagai 'essence of man' dan kaitan ruh dengan alam fizikal.  Al-Balkhi dan Imam Ghazali menyebut bahawa banyak penyakit fizikal manusia bermula dari penyakit ruh; jika dirawat ruh supaya kembali kepada fitrah, maka banyak penyakit fizikal dapat diubati. 

Pengalaman Nabi Muhammad mengalami kecelaruan minda sehingga membuatkan beliau bersendirian di Gua Hira' adalah bukti bahawa orang yang baik dan sempurna akhlak dan memiliki harta yang banyak hasil dari perkahwinan dengan Khadijah seperti dilapurkan dalam buku sejarah, hadith dan al-Qur'an masih tidak mencapai ketenangan jiwa dan kebahagiaan.  Kecelaruan minda ini terubat apabila ruh mendapat suntikan keimanan kepada Allah.  Selepas itu, walaupun Nabi Muhammad menghadapi kesempitan hidup dan berbagai penderitaan fizikal, namun ruh yang bahagia di samping PenciptaNya membuatkan Nabi Muhammad mempunyai tahap 'resilience' yang tinggi sehingga memberikan beliau ketenangan dan kebahagiaan hakiki.

Psikologi Islam memfokuskan kepada kesejahteraan ruh.  Cara untuk mendapat kesejahteraan ruh boleh dikaji dari keseluruhan aspek kehidupan Rasulullah.

No comments:

Post a Comment