Monday, July 16, 2012

Impak Mendorong Teknik Nabi Muhammad

Kajian yang dibuat di kebanyakan negara termasuk Malaysia mendapati bahawa ada kaitan langsung antara pelajar corot dan pencapaian akademik dan juga tingkah laku negatif.  Pelajar corot bermaksud pelajar yang pencapaian mereka lebih rendah dari kebolehan mereka.  Ini bermakna pelajar corot belum lagi mencapai tahap potensi mereka yang optimum.  Banyak faktor yang mempengaruhi pencapaian rendah pelajar corot dan diantaranya adalah motivasi yang rendah, percaya diri yang rendah, memandang rendah harga diri mereka sendiri, tidak fokus dalam proses P&P dan sebagainya.  Ada juga faktor kongenital yang tidak boleh diubati seperti kecacatan.

Apabila masalah pelajar corot tidak ditangani dengan berkesan keciciran akan berlaku dan bersama-sama masalah keciciran adalah masalah sosial yang lain seperti delinquency yang menimbulkan masalah kepada kesejahteraan sosial.  Banyak teknik yang telah digunakan di Barat dan juga di Malaysia untuk mengatasi masalah pelajar corot.  Salah satu cara yang telah ditemui oleh Tim Pengkaji Hadith Psikologi dibawah bimbingan Puan Ainon Mohd adalah mendorong pelajar corot menggunakan teknik yang digali dari hadith Nabi.  Hadith Nabi adalah sumber utama selepas al-Qur'an dan cara Nabi Muhammad telah terbukti mampu mengubah orang Arab jahiliah yang buruk akhlak menjadi penganut Islam yang mempunyai sebaik-baik akhlak.  Jadi, kami telah berusaha mengkaji cara Nabi mendorong sahabatnya mengubah tingkah laku.

Strategi motivasi Nabi Muhammad telah diaplikasi oleh Puan Khairulaniza ketika mengajar subjek Bahasa Malaysia dalam kelas corot.  Impak pertama yang saya dapat perhatikan ketika membuat pemerhatian sessi P&P kelas Puan Khairulaniza adalah 'task interest' yang ditunjukkan oleh pelajar.  Puan Khairulaniza menggunakan teknik memuji Nabi Muhammad ketika sessi P&P.  Pelajar bersungguh-sungguh menyiapkan kerja yang telah diberikan oleh guru dalam kumpulan.  Sepanjang sessi P&P, pelajar begitu tekun dan bertanya guru apabila mereka tidak memahami arahan yang telah diberikan.  Apabila kerja mereka siap, pelajar tersebut memanggil guru untuk memastikan jawapan mereka betul.  'Task interest' yang tinggi atau 'engagement in task' adalah indikasi bahawa pelajar mempunyai motivasi untuk belajar dan menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru.  Di sini kita boleh membuat rumusan bahawa teknik pujian yang digunakan oleh guru telah berjaya mendorong pelajar kelas corot ini untuk fokus dalam menyiapkan tugasan atau dengan kata lain, teknik ini berjaya meningkatkan 'task interest' pelajar. 

Belajar memuji menggunakan teknik Nabi Muhammad di http://khairulaniza.blogspot.com/
dan di http://ustazahsitikhadijah.blogspot.com/

Pelajar gembira dapat menyiapkan tugasan

Mereka tekun membuat latihan

Pelajar yang sudah tidak malu untuk bertanya

Guru menjawab pertanyaan pelajar

Kelas yang ceria apabila mendapat pujian dari guru mereka

No comments:

Post a Comment